Jeugd

Atleten geboren tussen 2006 en 2013 - Als jonge atleet word je volgens geboortejaar ingedeeld in een categorie. Recreatief starten kan bij de 'Kangoeroes' als je (bijna) 6 jaar oud bent. Je doorloopt diverse categorieën tot je 13 jaar bent en 2de jaars miniem. 

Op deze pagina lees je de antwoorden op volgende vragen:


Bij welke groep zit ik?

De officiële indeling voor het seizoen 2018-2019 is als volgt:

Geboortejaren Categorie
2013 - 2012 Kangoeroes (Kan.)
2011 - 2010 Benjamins (Ben.)
2009 - 2008 Pupillen (Pup.)
2007 - 2006 Miniemen (Min.)

Bij Blanco staat jouw sportplezier centraal! Ben je nog niet klaar om over te stappen naar de volgende categorie, dan train je gewoon nog wat langer in je huidige categorie.  Of omgekeerd: ben je vlugger klaar om naar een nieuwe categorie te gaan, ook dat is mogelijk.  Spreek hierover met je trainers en ouders. Samen bekijken we wat voor jou de beste optie is.


Waar en wanneer zijn de trainingen?

De trainingen gaan door op en rond de atletiekpiste Tom Compernolle in het sportpark Drogenbrood (Wellingstraat 29A, 8730 Beernem).

Trainen doen we elke maandag en woensdag van 18u30 tot 20u00, uitgezonderd op feestdagen. Ben je 'miniem', dan kan je extra komen trainen op vrijdag van 18u30 tot 20u00. 

  Ma 18:30-20:00 Woe 18:30-20:00 Vrij 18:30-20:00
Kangoeroes v v x
Benjamis v v x
Pupillen v v x
Miniemen v v v


Hoe zien mijn trainingen eruit?

Je trainingsschema hangt af van de categorie waartoe je behoort. Hierbij volgen we de richtlijnen van de Vlaamse atletiekliga. Ook goed om weten: alle trainers van Blanco hebben een trainersbrevet en volgen regelmatig bijscholing. Je bent dus in goede handen!
 

Kangoeroes en benjamins → Focus op bewegingservaring
Tijdens de trainingen bouw je al spelend een goede bewegingsbasis uit. Fundamentele bewegingen zoals kruipen, lopen, klimmen, klauteren, roteren en evenwichtsoefeningen staan op het programma. De trainingen zijn gebaseerd op het MultiMove-programma
 

Pupillen → Focus op leren trainen
Als pupil leer je de basistechnieken van het lopen, werpen en springen. Dit gebeurt vaak in spelvormen zodat de herhalingen nooit saai worden. Je trainers zorgen wel dat elke oefening een technisch doel heeft, en dat jij automatisch de juiste beweging uitvoert.
 

Miniemen → Focus op trainen om te trainen
Als miniem krijg je specifiekere trainingen gericht op de technieken van het lopen, werpen en springen. Je werkt aan je snelheid, uithouding, kracht, lichaamsstabiliteit en lenigheid. Je traint op alle disciplines. Deze aanpak is niet alleen leuk, ze zorgt ook voor een lichaam in evenwicht dat beter belastbaar is tegen blessures.


Welke sportkledij moet ik dragen?

Je basisuitrusting bestaat uit een paar loopschoenen, -sokken, -short en -shirt. Wil je deelnemen aan wedstrijden, dan moet je het officiële shirt van KRCG dragen. 

Is het koud of slecht weer, pas dan je kledij aan met een lange loopbroek, een windstopper of lichte regenjas, handschoenen, ...  Na de trainingen kan je een warme douche nemen. Zorg dat je nadien  droge kleren kan aantrekken.

Neem je deel aan een wedstrijd, dan moet je wel een officiële loopshirt van onze moederclub KRC Gent dragen. Deze loopshirts kan je aankopen bij het secreatriaat van Blanco. 

Enkele tips:

  • Schrijf steeds je naam aan de binnenkant van je sportkleding. Gevonden kledingstukken verzamelen we op het secretariaat.
  • Neem voor elke training ook een drinkfles mee met je naam op.  Warm of koud weer, om goed te kunnen trainen moet je regelmatig drinken.

 

Kan ik deelnemen aan wedstrijden?

Deelnemen aan wedstrijden is zeker geen must, maar wel warm aanbevolen en plezant als je er klaar voor bent. 

Voor de categorie Kangoeroes is het aanbod van wedstrijden beperkt tot de Kids Athletics en enkele veldlopen.

Voor de categorieën Bejamins, Pupillen en Miniemen is het aanbod ruimer en kan je deelnemen aan jeugdmeetings op de piste, veldlopen en korte joggings.  Check onze agenda.

------

Criteriums

  • Uitleg Wintercriterium
  • Uitleg zomercriterium

 

Link met UP2D8

  • -> Kalender per categorie
  • -> Melding: trainer aanwezig
  • -> Deelname melden, resultaat melden, record melden

 

Tips

  • Mijn eerste veldloop    -> Dit moet je weten  (op tijd aanwezig, kaartje invullen, wedstrijdkledij verplicht, VAL-nummer verplicht, spikes mm, ...)
  • Mijn eerste indoormeeting -> Dit moet je weten
  • Mijn eerste outdoormeeting  -> Dit moet je weten

 

 

Tips als je deelneemt aan een wedstrijd

Informeer je trainer 

Laat ons weten hoe je wedstrijd is verlopen. Zo kunnen we 

waarin de interessantste wedstrijden zijn opgenomen.

Tips:

Check onze agenda

Licht je trainer in als je wil deelnemen aan een bepaalde wedstrijd

Volg je website, e-mail nieuwsflashes en je clubblad, dan weet je op welke wedstrijden trainers van Blanco/RCG aanwezig kunnen zijn.
Meld je deelname aan een wedstrijd vooraf aan je trainer zodat ze je kunnen begeleiden.
Meld je steeds aan met je vast wedstrijdnummer. Indien je dit nog niet hebt gekregen, vraag dan meer uitleg aan de kernverantwoordelijke.
Neem een kijkje op de website van de organizerende club: daar vind je informatie over het uurschema, de bereikbaarheid en toegangs- en deelnemingsgelden.
Neem je officiele wedstrijdkledij mee, deze is verplicht om deel te kunnen nemen. Aankopen of bestellen kan ke bij de kledijverantwoordelijke Lut De Wolf.
Wees minstens 3 kwartier voor jouw eerste wedstrijd aanwezig: zo kun je in alle rust hierop voorbereiden.
Spikes zijn handig, maar niet verplicht. Als dit jouw eerste wedstrijd is, kun je gerust met sportschoenen deelnemen.

Lees meer over: 

  • Wintercriterium
  • Zomercriterium

 

Lid worden?

Interessante links

Onze visie